• RIDE_IN_BXL: ZEKER TE LEZEN (nederlands)

Avatar de l’utilisateur
Forum moderator
Site Admin
Site Admin
Messages : 63
Inscription : jeu. 04/12/2003 00:00
Contact :

• RIDE_IN_BXL: ZEKER TE LEZEN (nederlands)

Message par Forum moderator »

Bandusia a écrit :J'ai traduit la partie présentation, participants et mode de fonctionnement + parrainnage en néerlandais. Le reste suivra.

Overzicht


:lol: Presentatie en deelnemers

:lol: Veiligheidsvoorschriften

:lol: Hoe het werkt

:lol: Peterschap – Zeg peetvader
Dernière modification par Forum moderator le jeu. 28/10/2004 18:43, modifié 19 fois.
Les bons plans roller en Belgique et ailleurs...
Avatar de l’utilisateur
Forum moderator
Site Admin
Site Admin
Messages : 63
Inscription : jeu. 04/12/2003 00:00
Contact :

Message par Forum moderator »

Ride_in_Bxl – Presentatie en deelnemers

Ride_in_Bxl is een groep vrienden die eenmaal per week afspreken om de stad op skates te doorkruisen op een sportief tempo, zonder beginnelingen of riders op een gemiddeld niveau te moeten omkaderen. Er wordt niet vaak gestopt en er wordt flink wat afgezweet.

1. Deelnemers
Ride_in_Bxl richt zich niet tot beginnelingen maar tot skaters die een goed tot zeer goed niveau hebben. Ze skaten op een goed tempo, kunnen remmen, stoppen, zijn meerderjarig, gedragen zich verantwoordelijk, respecteren de andere weggebruikers, het straatmeubilair en de nieuwe straatcode.

2. Nieuwkomers
We vermijden om teveel nieuwkomers ineens te verwelkomen, maar de deur blijft open. De nieuwkomer zal zich vergewissen dat hij/zij aan het vereiste niveau voldoet en laat zich begeleiden door een peetvader die hem/haar zal ten laste nemen in een module. Als je een vriend meeneemt, dan aanvaard je de consequenties. Als hij/zij niet meekan, dan aanvaard je dat wij hem/haar vriendelijk vragen te stoppen en op eigen krachten terug te keren. Sommigen denken dat we teveel de nadruk leggen op het vereiste niveau, maar wij denken dat we dat moeten doen omdat het idee achter de ride_in_Bxl niet schaatslessen geven is, noch beginners begeleiden. Voor de eerste rides zullen nieuwkomers niet gemachtigd zijn de leiding over een module te nemen.

Wat de 16 tot 18-jarigen betreft, alleen zij waarvan de verantwoordelijkheid gedragen wordt door een direct ouder, zullen toegelaten worden.

cvnnb Sinds Rouliroula zich in VZW heeft gevormd en dat zij een verzekering aan haar aangesloten leden aanbiedt, het spreekt vanzelf dat elk ongeval dat bij een RIB is voorgekomen, door deze wordt bedekt.

GEEN SPONSOR – GEEN BUS – GEEN ZIEKENWAGEN – GEEN POLITIE – ELK IS VERANTWOORDELIJK VOOR ZICHZELF – WE WIJZEN ELKE VERANTWOORDELIJKHEID AF IN GEVAL VAN EEN ONGELUK – DRANK MEENEMEN – EEN REFLECTERENDE OVERGOOIER + LAMPEN (WIT VOORAAN EN ROOD ACHTERAAN) MEENEMEN
Dernière modification par Forum moderator le ven. 01/10/2004 20:47, modifié 1 fois.
Les bons plans roller en Belgique et ailleurs...
Avatar de l’utilisateur
Forum moderator
Site Admin
Site Admin
Messages : 63
Inscription : jeu. 04/12/2003 00:00
Contact :

Message par Forum moderator »

Ride_in_Bxl - Veiligheidsvoorschriften

1. Algemene veiligheidsregels
- Controleer je materiaal voor vertrek.
- Blijf achter de haas en voor de schildpad. Volg hun instructies.
- Signaleer je richtingsveranderingen door je arm te strekken, of door visueel contact te behouden met de andere weggebruikers zonder bruusk van richting te veranderen.
- Blijf bij voorkeur achter elkaar of schaats twee per twee, maar nooit met meer dan twee naast elkaar.
- Let altijd goed op het verkeer.
- Blokkeer nooit een kruispunt, tenzij het absoluut noodzakelijk is en verlaat het kruispunt zo snel mogelijk.
- Leef de voorrangsregels na, stop aan de rode lichten enz.
- Blijf niet staan in het midden van de weg.
- Bij rood licht, blijf voor de witte streep.
- Blijf zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg.
- Geef voorrang aan trams en andere voertuigen, behalve als ze je uitdrukkelijk voorrang verlenen.
- Haal altijd de auto’s langs rechts in.
- Schaats op de berijdbare fietspaden.
- Skate nooit op een rijbaan of een busstrook in tegenovergestelde richting, tenzij een fietsbord je ertoe aanmoedigt. Schaats in een eenrichtingsstraat achter elkaar en wees nog aandachtiger aan de kruispunten.
- Schaats stapvoets op de voetpaden en bij voorkeur aan de straatkant. Hou een behoorlijke afstand van de voetgangers en neem de gewoonte aan van ze langs links voorbij te steken en ze langs rechts te kruisen, zonder ze te raken. Om onverwachte reacties te vermijden, zorg dat ze je kunnen horen voor je ze voorbijsteekt.
- Weet dat ook voetgangers op de weg komen, zonder dat je ze in het minst verwacht, omdat ze op het gehoor afgaand geen auto horen naderen.
- Op de wegen waar er geen rijstroken getekend zijn, mag je niet meer dan het equivalent van een rijstrook in beslag nemen en in geen enkel geval meer dan de helft van de weg. Op de wegen waar er wel rijstroken getekend zijn, mag je niet schaatsen op de tweede rijstrook.
- Blaas alleen op een fluitje in absolute noodzaak.
- Gebruik geen walkman, mp3-player, enz.
- Toon je gezond verstand en waak bovenal over je eigen veiligheid, daarna die van de groep en die van de andere weggebruikers. Wees voorzichtig.

2. Bescherming
- De slogan : "IK BEN ZICHTBAAR" blijft van toepassing. Er wordt niet zonder reflecterende overgooier gereden. Vanaf 01/01/04 worden rollerskaters, die 's nachts schaatsen, door de wet verplicht een wit licht vooraan en een rood licht achteraan te dragen. Indien je meerdere van die lichten bezit, neem ze mee voor nieuwkomers of voor degenen die de hunnen vergeten hebben. We zullen waarschijnlijk ertoe gedwongen worden degenen die geen overgooier bij zich hebben niet met ons te laten meerijden.
- Het gebruik van pols-, knie- en elleboogbescherming en natuurlijk een helm is sterk aan te raden.
- Het is best dat je een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afsluit (familiale verzekering). Bovendien in geval van schade, bvb. aan een geparkeerde wagen, nemen we niet het hazenpad maar nemen we onze verantwoordelijkheid.

3. Bij een ongeval
- Doe beroep op de houders van de EHBO-kit, ook wel “Boutabobo” (© Maître Aikii) genaamd.
- Vermijd een tweede ongeval : breng de anderen in veiligheid – regel het verkeer.
- Verplaats nooit een zwaargewonde.
- Stel het slachtoffer gerust. Pas de eerste hulp bij ongevallen toe als je gekwalificeerd bent.
- Indien nodig, bel de 112 en geef beknopt informatie over het ongeval (de exacte plaats, aantal slachtoffers, soort ongeval)
- Schrijf indien mogelijk de namen van de getuigen op.

GEEN SPONSOR – GEEN BUS – GEEN ZIEKENWAGEN – GEEN POLITIE – ELK IS VERANTWOORDELIJK VOOR ZICHZELF – WE WIJZEN ELKE VERANTWOORDELIJKHEID AF IN GEVAL VAN EEN ONGELUK – DRANK MEENEMEN – EEN REFLECTERENDE OVERGOOIER + LAMPEN (WIT VOORAAN EN ROOD ACHTERAAN) MEENEMEN
Dernière modification par Forum moderator le jeu. 23/09/2004 15:49, modifié 3 fois.
Les bons plans roller en Belgique et ailleurs...
Avatar de l’utilisateur
Forum moderator
Site Admin
Site Admin
Messages : 63
Inscription : jeu. 04/12/2003 00:00
Contact :

Message par Forum moderator »

Ride_in_Bxl - Hoe het werkt

1. Modules
Als we met meer dan 16 zijn, zullen we ons opsplitsen in modules. Een module bestaat uit 8 tot 16 riders van ongeveer hetzelfde niveau, met een “haas” vooraan en een “schildpad” … achteraan ! Het is mogelijk dat er tijdens de tocht van haas of schildpad gewisseld wordt. De snelste modules vertrekken het eerst. De hazen zullen erop toezien dat er voldoende afstand wordt gehouden tussen de modules. Voor vertrek wordt er afgesproken waar de modules terug samenkomen. Op dat punt is het mogelijk dat er iemand van de ene module naar een andere overstapt. Neem je GSM mee om eventuele wijzigingen van het parcours of iets anders door te geven.

2. De haas
De haas is niet noodzakelijk de snelste van de groep. Zijn rol is de module te leiden. Hij regelt de snelheid om op een goed tempo maar toch voorzichtig genoeg te kunnen schaatsen, en regelt die ook in functie van de snelheid van de deelnemers. Hij houdt voldoende afstand van de module voor hem, houdt zich aan de voorrangsregels, waakt erover dat de module niet te lang uitgerokken wordt, beslist of de groep stopt of niet aan een oranje licht – i.f.v. de snelheid en hoelang de groep uitgerokken is “Opgelet hier lachen we niet mee”. Hij laat weten waar de obstakels zijn en waar er van richting veranderd wordt door gebaren, eventueel door te roepen of door op een fluitje te blazen (maar nooit door tegen iemand te schreeuwen). Hij zal zonder aarzelen duidelijk maken dat er een module is, zonder zich te verstoppen in het verkeer. Hij ziet mogelijke fouten en onoplettendheid van automobilisten of van zijn groep op voorhand aankomen. Hij probeert altijd een goed zicht te hebben op het verkeer. Hij kent het parcours of informeert er zich over voor vertrek. In overleg met zijn medeschaatsers past hij het parcours aan als dat nodig is. Voor een moeilijke passage geeft hij instructies en zendt hij indien nodig enkele “staffers” om kruispunten te bewaken bvb. bij een grote afdaling. Weet altijd dat we kwetsbaar zijn en gebruik uw gezond verstand.

3. De schildpad
De schildpad sluit de mars af, moedigt aan en duwt (figuurlijk) zijn team voort. In tegenstelling met wat zijn naam doet vermoeden, kan hij van nature zeer snel zijn. Niemand blijft achter hem. Hij berispt degenen die teveel van de rechterkant van de weg afdwalen. Hij houdt achter hem in de gaten of er voertuigen zijn die de groep naderen, doet hen teken om te vertragen, te wachten of in te halen. Hij vraagt aan zijn team om een rij te vormen en verwittigt hen als er auto’s inhalen. Hij spoort deelnemers in moeilijkheden op en informeert de haas. Als je de module verlaat dan verwittig je de schildpad.

GEEN SPONSOR – GEEN BUS – GEEN ZIEKENWAGEN – GEEN POLITIE – ELK IS VERANTWOORDELIJK VOOR ZICHZELF – WE WIJZEN ELKE VERANTWOORDELIJKHEID AF IN GEVAL VAN EEN ONGELUK – DRANK MEENEMEN – EEN REFLECTERENDE OVERGOOIER + LAMPEN (WIT VOORAAN EN ROOD ACHTERAAN) MEENEMEN
Les bons plans roller en Belgique et ailleurs...
Avatar de l’utilisateur
Forum moderator
Site Admin
Site Admin
Messages : 63
Inscription : jeu. 04/12/2003 00:00
Contact :

Message par Forum moderator »

Ride_in_Bxl - Peterschap - Zeg peetvader !
Vorig jaar schreef Medhi - a écrit :Ik zou graag deelnemen aan de ride, maar ik ken niet het vertrekpunt noch het traject.
Het is beter zich anders uit te drukken. Bvb.:
1) "Ik kan goed skaten, heb een goede fysieke conditie, ben meerderjarig, ik heb de topics “Presentatie en deelnemers”, “Veiligheidsvoorschriften” en “Hoe het werkt”goed gelezen en zou graag deelnemen. Wie wil mij dopen ?”
2) Ik heb een reflecterende overgooier en heb ook de juiste lampen of zal er gaan halen, dus is er geen probleem”
OF“Kan er iemand mij uitzonderlijk een lamp lenen?”
Het is de peetvader die zegt waar het vertrekpunt is en om hoelaat. dghghg OPGELET, als je geen overgooier hebt -> dan neem je niet deel
• Als mijn petekind geen reflecterende overgooier heeft: ik geef er hem/haar een als ik er nog een over heb (wat niet altijd het geval is: ik kan hem/haar dan bedanken of de mijne geven en zelf niet deelnemen?!)
• Als mijn petekind niet het niveau heeft — men ziet dat zeer snel: ik zeg het hem/haar vriendelijk en geef een bushalte aan. Terug naar je moeder !
• Als mijn petekind moeilijk kan volgen maar er kan geraken: ik moedig hem/haar aan. Ik geef hem/haar een klap op de billen.
• Als mijn petekind niet gewoon is om in groep te rijden en/of op de weg: ik leid hem/haar op en omring hem/haar met zorg.
• Als mijn petekind zich laat meetrekken door een auto of niet de veiligheidsvoorschriften respecteert: ik geef hem/haar een uitbrander of ik ontsla hem/haar.
• Mijn petekind mag geen vriend meebrengen, noch de vriend van zijn vriend, of de vriendin van zijn vriend, of zijn schoonbroer…
• Per peetvader maar een petekind.
• Een petekind is een last, hij mag geen blok aan het been zijn (dat is heel zwaar om mee te zeulen).

:oops: Voorzie 2 EURO om met de bus terug te keren. Meegemaakt. :oops:


GEEN SPONSOR – GEEN BUS – GEEN ZIEKENWAGEN – GEEN POLITIE – ELK IS VERANTWOORDELIJK VOOR ZICHZELF – WE WIJZEN ELKE VERANTWOORDELIJKHEID AF IN GEVAL VAN EEN ONGELUK – DRANK MEENEMEN – EEN REFLECTERENDE OVERGOOIER + LAMPEN (WIT VOORAAN EN ROOD ACHTERAAN) MEENEMEN
Les bons plans roller en Belgique et ailleurs...
Verrouillé